Powrót

Kolekcja Do-Ro-Ta projektu Alessandro Mendiniego dla Comforty

Kolekcja autorstwa Alessandro Menidiniego otworzyła drugą prezentacją Comforty na targach w ramach Salone Internazionale del Mobile 2015.

Po raz pierwszy, ten światowej sławy architekt i jeden z najbardziej wpływowych projektantów XX wieku,  stworzył produkt we współpracy z polską marką. Umiejscawiając pomysł na kolekcję stworzoną dla Comforty pomiędzy tradycją, a współczesnością, Alessandro Mendini, zaproponował trzy wszechstronne obiekty drewniane, zdobione techniką intarsji. Tradycyjne rzemiosło połączone ze współczesną technologią produkcji i obróbki drewna, pozwoliło stworzyć klasyczne formy, które stały się medium dla neo-popowych i abstrakcyjnych kompozycji wizualnych. Motywy graficzne, wykrojone precyzyjnie z forniru, wywodzą się z ilustracji i prac na papierze Mendiniego, przywołują okres, gdy zaangażowany był w tworzenie i ilustrowanie pierwszych włoskich pism poświęconych projektowaniu. Odzwierciedlają także ambicje autora, by wykraczać poza sztywno określone ramy zawodu architekta i projektanta, by funkcje projektowe łączyć z ekspresją artystyczną. Raz jeszcze, w tych prostych na pozór formach, autor przypomniał o postulacie designu radykalnego, by nawet najprostsze i funkcjonalne obiekty, miały przede wszystkim walory artystyczne i dekoracyjne. Powrót do podstawowej geometrii umożliwił wypracowanie idealnych, cylindrycznych brył o różnej wysokości i średnicy, które mogą zmieniać zastosowanie – służyć jako stoliki, siedziska lub bryły dekoracyjne. Geometryczna prostota, wzbogacona została szlachetną fakturą naturalnych fornirów z orzecha europejskiego, wiązu i Ipe lapacho.

Walec jest doskonałym kształtem geometrycznym. W trzech niewielkich produktach Do-Ro-Ta, pojawiają się walce o trzech różnych proporcjach, o zróżnicowanej wysokości i szerokości. Jeden jest szeroki, niski, pełniący funkcję stolika lub siedziska dla trzech osób. Drugi z nich może pełnić funkcję stołka dla jednej osoby lub stolika pomocniczego. Trzeci to także niewielki stolik. Ich dekoracyjny wygląd wynika z kompozycji trzech różnych fornirów, położonych w technice intarsji. Tworzą one abstrakcyjne i naturalistyczne detale o neo-popowym charakterze. Drewno nadaje objektom naturalny, poetycki charakter. Są jak zgeometryzowane pnie drzew, wniesione do wnętrza.

Alessandro Mendini
Mediolan, marzec 2015

W intarsjach występują forniry:

Wiąz
Orzech europejski
Ipe Lapacho