Powrót
Stoły i stoliki

Do Ro Ta

Comforty_DO-RO-TA_Dorota_Koziara_444_3000px
Comforty_DO RO TA_Dorota_Koziara_608_3000px
Comforty_DO RO TA_Dorota_Koziara_444_3000px
Comforty_DO RO TA_Dorota_Koziara_456_3000px
Comforty_DO RO TA_Dorota_Koziara_470_3000px
Comforty_DO RO TA_Dorota_Koziara_515_3000px
Comforty_DO RO TA_Dorota_Koziara_560_3000px
Comforty_DO RO TA_Dorota_Koziara_577_3000px
Comforty_DO RO TA_Dorota_Koziara_616_3000px
Comforty_DO RO TA_Alessandro_Mendini_3000px
Zapytaj o produkt

"Kolekcję Comforty wyróżnia współpraca z jednym z najbardziej wpływowych projektantów XX wieku – nieżyjącym już Alessandro Mendinim, zwanym często „papieżem postmodernizmu”. Współpraca ta, zainicjowana w 2015 roku, była pierwszym doświadczeniem pracy Mendiniego z polską marką. Sytuując projekty stworzone dla Comforty pomiędzy tradycją a współczesnością, Alessandro Mendini zaproponował kolekcję wszechstronnych obiektów drewnianych, zdobionych ornamentacyjną techniką intarsji. W projekcie sięgnął po typologię klasycznego, prostego walca, wątku wizualnego obecnego w kulturze Europy od czasów antycznych. Znamienna jest prostota i szczerość tego gestu. Jednak to wyrafinowane wykończenie, obfitujące w detale motywy wizualne i podkreślenie piękna naturalnych faktur drewna zdradzają intencję autora."

Dodatkowe informacje

Przeznaczenie Uniwersalne bryły pełniące funkcję stolików lub siedzisk przeznaczone do użytku domowego i przestrzeni publicznej
Konstrukcja Szkielet z drewna iglastego, sklejki, fornir kładziony techniką intarsji
Blat Powierzchnia wykończona lakierowanym fornirem naturalnym z orzecha europejskiego, wiązu i ipe lapacho

Realizacje

Geneza i inspiracje

Skromna geometria stolików staje się medium dla wyrażenia prawdziwego kunsztu rzemieślniczego.

Stoliki pokryte są bowiem motywami graficznymi Mendiniego, wykonanymi w starej, niezwykle wymagającej i pracochłonnej technice układania obrazu poprzez pasowanie precyzyjnie dociętych wstawek z fornirów. Niepowtarzalny efekt gry faktur i kolorów daje połączenie idealnie spasowanych fornirów trzech gatunków drzew – klonu europejskiego, orzecha europejskiego i ipe lapacho. Charakterystyczne dla stylu projektanta, trzy motywy graficzne nawiązują do ilustracji, które Alessandro Mendini tworzył przez całe życie, głównie w okresie, gdy pracował jako pierwszy redaktor naczelny włoskiego magazynu „Casabella”, a później m.in. pisma „Domus”, pierwszego w Europie magazynu o projektowaniu. Kolekcja DoRoTa, nazwana tak dla upamiętnienia długoletniej współpracy i przyjaźni z polską projektantką Dorotą Koziarą, była jedną z ostatnich kolekcji mebli zaprojektowanych przez Mendiniego. W 2019 roku bowiem odszedł ten jeden z ostatnich żyjących twórców designu radykalnego, który współtworzył w ramach Studio Alchimia z Ettore Sottsassem i Michele De Lucchi.

Walec jest doskonałym kształtem geometrycznym. W trzech niewielkich produktach Do-Ro-Ta pojawiają się walce o trzech różnych proporcjach, o zróżnicowanej wysokości i szerokości.

Jeden jest szeroki, niski, pełniący funkcję stolika lub siedziska dla trzech osób. Drugi z nich może służyć jako stołek dla jednej osoby lub stolik pomocniczy. Trzeci to także niewielki stolik. Ich dekoracyjny wygląd wynika z kompozycji trzech różnych fornirów, położonych w technice intarsji. Tworzą one abstrakcyjne i naturalistyczne detale o neo-popowym charakterze. Drewno nadaje obiektom naturalny, poetycki charakter. Są jak zgeometryzowane pnie drzew, wniesione do wnętrza.

Alessandro Mendini, Mediolan, marzec 2015