Chopin
"O charakterze i jakości współczesnych wnętrz często decyduje jeden element. Może być to mebel, dzieło sztuki czy inny dodatek. Musi jednak zwracać uwagę, budzić podziw i nadawać ton otoczeniu. Taki właśnie jest mebel Chopin. To bohater pierwszego planu. Nie da się go zignorować. Jest charakterystyczny i reprezentacyjny, stanowi wyjątkowo mocny akcent we wnętrzu. Gdziekolwiek się pojawi, z pewnością nie będzie jedynie tłem."
Pobierz
Specyfikacja produktu
Pliki dla profesjonalistów
Dodatkowe informacje
Przeznaczenie | Sofa przeznaczona do wnętrz domowych oraz przestrzeni publicznej, składająca się z dwóch, niezależnych siedzisk łączonych magnesem |
---|---|
Konstrukcja | Szkielet z drewna liściastego i sklejki |
Siedzisko | Pasy tapicerskie, pianka wysokosprężysta |
Oparcie | Pianka wysokosprężysta |
Luźne poduszki | 50 x 50 cm, 35 x 35 cm; wypełnienie z puchu |
Podstawa | Plastikowe ślizgi, mniejsze siedzisko wyposażone w wysuwany z siedziska stalowy element, pełniący funkcję stabilizującą mebel |
Realizacje
Geneza i inspiracje
Chopina tworzą dwa samodzielne meble – fotel i szezlong. Na ich połączenie pozwalają silne magnesy.
Nazwa Chopin została wybrana poprzez skojarzenie asymetrycznej formy mebla z fortepianem, ikonicznym pomnikiem w warszawskich Łazienkach i charakterystyczną fryzurą artysty.
Sofa Chopin powstała jako praca na konkurs Future Classics, który marka Comforty zorganizowała w 2009 roku. Tomek Rygalik był wówczas jednym z zaproszonych do udziału projektantów młodego pokolenia, dopiero rozpoczynającym karierę.
Zaprojektowany przez niego mebel, choć nie został nagrodzony w konkursie, trafił do stałej kolekcji, gdyż w wyjątkowy i niebanalny sposób nawiązał do kultury i dziedzictwa. Pokazał, że na ikoniczność i ponadczasowość mebla, obok formy i funkcji, ma wpływ także inny istotny czynnik, jakim jest kontekst kulturowy. A dla marki żywotnie związanej z Warszawą odwołanie się do fenomenu Fryderyka Chopina, jednego z najbardziej rozpoznawalnych warszawian, wydaje się doskonale naturalny. Chopin w całości swojego dorobku, burzliwego i naznaczonego doświadczeniami życia, wyraża ducha epoki zmiany, wielkiej zmiany zachodzącej w muzyce, kulturze, w całej cywilizacji europejskiej epoki romantyzmu.
Dla Comforty, która właśnie w 2008 roku rozpoczynała wielki proces transformacji, forma sofy Chopin wyrażała ducha przemiany, jakiemu intensywnie podlegała kolekcja i filozofia marki.
Rzeźbiarskość, transformacyjność tego modelu, była i pozostaje wyjątkowo atrakcyjna. Praca nad rozwojem tego produktu w tamtym szczególnym czasie ma dla marki znaczenie symboliczne i nostalgiczne. Bez względu jednak na okoliczności powstania, forma sofy Chopin pozostaje niewrażliwa na upływ czasu, nie starzeje się, nie traci nic ze swej wartości. Z biegiem lat produkt uległ za to pewnym drobnym korektom, udoskonaleniom, bez wpływu na ikoniczną sylwetę.
Swobodne nawiązania do klasycyzmu, do charakterystycznych dla tamtej epoki asymetrycznych mebli wypoczynkowych, przywołało w 2008 roku potrzebę tworzenia w naszej kolekcji przestrzeni dla tego rodzaju otwartych, postmodernistycznych wypowiedzi i poszukiwań.
Tradycyjna technologia zastosowana do budowy mebla zaskakująco dobrze realizuje wymagającą sylwetkę i detale tapicerskie zaprojektowane przez Tomka Rygalika.
Chopin jako bohater wnętrza, i jako jeden z najbardziej wyrazistych mebli w naszej kolekcji, zagościł w wielu prestiżowych przestrzeniach. Szczególne poczucie dumy daje nam realizacja w warszawskim Teatrze Wielkim – Operze Narodowej, gdzie sofy Chopin, jako jedne z niewielu współczesnych mebli, dopełniają wyposażenie zaprojektowane przez zespół Bohdana Pniewskiego w ramach powojennej odbudowy gmachu opery. Opery, posiadającej obok nowojorskiej Metropolitan Opera (Met) jedną z największych na świecie scen.
Sofy wchodzą także w skład wyposażenia warszawskiego Muzeum Fryderyka Chopina oraz posiadają oficjalny certyfikat Instytutu Fryderyka Chopina, pozwalający na stosowanie tej zastrzeżonej nazwy tylko dla produktów spełniających najwyższe standardy jakości.